Holly Jean Dorgers smukke Giselle havde fortjent en anden scenisk indpakning end den hun fik på Gamle Scene - men hun og de andre dansere formåede at danse sig ind i vores hjerter selvom scenografien arbejdede imod dem. , Foto Klaus Vedfeldt

Den tilgivende kærlighed

Af Per Lundsgaard 3. september 2018

Giselle på Det Kongelige Teater er skarpt iscenesat og smukt danset men skæmmes stadig af en ubarmhjertig grim scenografi der nærmest tager livet af Giselle før vanviddet gør det. 

Titel:
Giselle

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
31. august - 17. november 2018
- derefter turne

Denne opsætning af Giselle havde premiere i oktober 2016, og som dengang er forestillingens store problem scenografien. Både dekorationen og kostumerne er distraherende for dansen og historien. Farveskalaen er på sin vis smuk nok; de brunlige efterårsfarver leder tankerne hen på romantiske malerier fra det tyske Rhinland hvor Giselle foregår. Ideen med dørene til en anden dimension i anden akt  kunne også have været en god idé men bliver ikke rigtigt indlysende i Nikolaj Hübbes og Silja Schandorffs ellers ganske flotte og præcise iscenesættelse. 

Udover dekorationen er det en nærmest perfekt Giselle-aften. Holly Jean Dorger er en lynende skarp ballerina, men her får hun også lov til at vise en rørende sårbarhed som klæder hende. Hendes tilgivelse af Albrecht i anden akt er hjerteskærende smuk. Hendes Albrecht er en smuk og sikker Jonathan Chmelensky der har fået godt fat i Albrechts dobbeltliv som adelsmand der leger bonde. 

Første akts berømte bonde pas de deux danses med bravour af Silvia Selvini og Alexander Bozinoff, Jón Axen Fransson er en ilter Hilarion, og aftenens store overraskelse er unge Emma Riis-Kofoed som den kolde Myrtha, Williernes dronning – hun danser partiet med kraft og sikkerhed i hvert et trin. 

Det Kongelige Kapel spiller Adolphe Adams romantiske musik med romantisk passion under ledelse af Garret Kreast – så Giselle var også her i gode hænder. Det var ligeledes glædeligt at se hvor naturligt mimen blev leveret. Især var Mette Bødtcher stærk som Giselles mor – og hvor medlevende publikum var i historien. Hvis dog bare man havde haft en anden scenografi.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr