Far og datter på scenen i forestillingen Kære Far på Teater Vestvolden., Foto Emil Houman Abildgaard Andersen

Dryp-dryp-dryp - en far i sorg

Af Per Lundsgaard 26. oktober 2020

Teater Vestvolden præsenterer Limbus Teatrets nye forestilling om selvmord - noget der berører op mod 30.000 danskere hvert år.

Titel:
Kære Far - et sidste farvel

Teater:
Teater Vestvolden/Limbus Teatret

Spilleperiode:
24. oktober - 1. november

Hvert år begår mellem 6.000 - 12.000 mennesker i Danmark selvmord, og det berører også endnu flere efterladte så op i mod 30.000 danskere er hvert år berørt af selvmord. Det er der al mulig grund til at lave en relevant teaterforestilling ud af. Teater Limbus præsenterer på Teater Vestvolden den svenske monolog forestilling Smutsiga ögon som på dansk er blevet til Kære Far - et sidste farvel da den er baseret på et virkeligt selvmordsbrev fra en datter til sin far.

Det er hårde sager - og det bliver et problem for forestillingen at man ikke rigtig har sympati for hverken faderen eller datteren - og det skyldes mest måden hvorpå man har sat forestillingen på scenen - jeg har nemlig sjældent oplevet mere deprimerende teater. Nu skal en forestilling om selvmord jo af åbenlyse årsager heller ikke være en munter komedie, den smertelige frustration har en naturlig og vigtig del af fortællingen, men denne iscenesættelse som vi ikke ved hvem der har lavet - det fremgår hverken af program eller pressemateriale -føles en smule hjælpeløs og ufokuseret.

Der er taget nogle mærkværdige valg, såsom at det konstant drypper fra loftet ned i en spand, og at Ulla Abildgaard, der spiller (og i virkeligheden er) Ulver Skuli Abildgaards fortællerfars datter Lærke, er sat til at småsynge børnesange i baggrunden i lange passager. Begge dele er med til at tage fokus væk fra den tekst som Ulver Skuli Abildgaard egentlig leverer så fint og værdigt. Det er også underligt at vi er i en kulisse der virker meget beskidt, jeg ved godt at det refererer til tekstens tale om det beskidte som datteren beskylder faderens verden at være. Men er vi hjemme hos faderen - så er det mærkeligt at han bor som i en ungdomshybel, eller er vi hos datteren - hvorfor er der så beskidt, er hun selv så uren som hun beskylder andre for at være?

Teksten er for sin vis ganske rørende og rammende, og som nævnt så leverer Ulver Skuli Abildgaard den med en lidelsesfyldt indlevelse - men mærker den ubærlige sorg over tabet af datteren, og den vrede på alle inklusive sig selv som datterens selvmord afstedkommer. Det er smukt og vedkommende teater. Jeg tror forestillingen ville gøre godt af at blive set på igen af en instruktør, og så tror jeg at den vil egne sig bedst som det den er, nemlig en monolog - at have datterens genfærd tilstede er unødvendigt - og grænser vise steder til det patetiske. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr