To af de dygtige dansere i Signe Fabricius flotte Hanedans i den corona-opdaterede Maskarade på Operaen. , Foto Camilla Winther

Maskarade i en corona-tid 

Af Per Lundsgaard 7. december 2020

Den Kongelige Opera har genopsat Kasper Holtens udgave af Carl Nielsens nationalopera Maskarade i en ny corona-revideret udgave. 

Titel: Maskarade

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen Store Scene

Spilleperiode: 5. december 2020 - 28. januar 2021

Holbergs Maskarade er omsat til vores tid, og foregår lige nu midt i en corona-pandemi. Det er godt tænkt at vælge at udlægge de berygtede og forbudte Maskarader fra Holbergs tid som piratfester midt i corona-restriktioner. 

Det er ellers en blandet fornøjelse at se Holtens udgave af Maskarade der ikke er en af hans bedste iscenesættelser.

Vi begynder ellers godt med en første akt der rent bogstaveligt glider over scenen, i Marie í Dalis imponerende scenografi af en herskabelig lejlighed anno 2020. Figurerne tegnes fint i handlingen og opdateringen synes at virke gnidningsløst. 

Så kommer vi til en anden akt der bliver mere problematisk, og som af en eller anden årsag foregår i noget der ligner en hospitalsgang fra 40´erne udenfor et gråt hus, som givet skal være der hvor Jeronimus bor med sin familie, og en sanglig hyldest til at være i det 18. århundrede virkede også bizar. Mere underligt blev det i tredje akt hvor det ser ud til at Maskaraden foregår hjemme i egne stuer, selvom at alle forlader hjemmet i anden akt for at deltage i Maskaraden.

Men heldigvis er orkester og sangere herligt veloplagte under Michael Schønwandts sikre ledelse, og Kasper Holtens personinstruktion fejler heller ikke noget. Signe Fabricius er altid garant for gode danse i operaer og det gælder også denne gang, selvom det sidste danseindslag virkede en smule uinspiseret i forhold til den effektfulde flotte Hanedans vi lige havde set, også pas de deuxen under Leander og Leonoras kærlighedsduet virkede ufærdig, men ellers var der godt styr på dansen. 

Gert Henning-Jensen er i imponerende fysisk form som Leander og sangligt kommer han også godt ud over rampen, det samme gør Simon Duus som den sprælske og frække tjener Henrik. Johanne Bock er en forrygende danseliderlig Magdelone, og Michael Kristensen morer som en corona-forsigtig Leonard. Pigerne Leonora og Pernille sunget henholdsvis af Dénise Beck og Johanne Hæjlund når ikke rigtig at træde i karakter, men Morten Staugaard er en myndig og brysk Jeronimus. 

Det er ligeledes forrygende til sidst når klokken bliver 22.00 og festen slutter, men fortsætter da vaccinen endelig kommer. Vi glæder os alle til igen at kunne feste frit.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar